Діти

Як на руси по зубам дитини передбачали його подальшу долю

Раніше на Русі майбутню долю дитини могли легко передбачити за його зовнішнім виглядом, зокрема, по зубах. Вважалося, що зуби пов’язані як з світом живих і світом мертвих, тому народження дитини з зубами не обіцяло нічого доброго. Найчастіше це сприймалося як ознака наявності магічних здібностей.

Між світом живих і світом мертвих

Як вважають сучасні вчені, зуби в житті жителів Русі відігравали величезну роль, так як були у їх поданні сполучною ланкою між минулими і майбутніми поколіннями, між світом живих і світом мертвих. За словами П. П. Медведьева, автора культурологічного нарису «Коло життя», поява молочних зубів у дитини вважалося доказом його залучення в потойбічний світ, так як беззубість була ознакою смерті. Саме тому зміна молочних зубів на постійні, корінні, які прорізувалися в 6-8 років, була довгоочікуваною подією і супроводжувалася різноманітними обрядовими діями.

З іншого боку, на думку Н. Е. Мазаловой, автора праці «Людина у традиційних соматичних уявленнях росіян», зуби вважалися зародками життя. Так що народження нових зубів (навіть молочних) у дитини було приводом для великого родинного свята. Недарма у росіян існував звичай дарувати «на зуб» срібну ложечку. Кажуть, якщо постукати ложечкою з першого зуба, то і решта швидше «вилупиться». Випав ж молочний зуб кидали в мишачу нірку з вироком: «На тобі, мишка, репяной зуба, а мені дай кістяний». Такий ритуал, по всій видимості, сприяв швидкій зміні зубів.

Чаклунські здібності

У зв’язку з усім вищесказаним не дивно, що наявністю зубів пояснювалася здатність людини до чаклунства. Принаймні, так стверджує Костянтин Логінов, автор книги «Традиційний життєвий цикл російських Водлозерья: обряди, звичаї і конфлікти». За словами Логінова, в одній з водлозерских быличек згадується про те, що втратив зуби чаклун втрачав свою силу. Зрозуміло, що чим більше зубів, у чаклуна, тим більше він був могутній. Наприклад, ще в одній водлозерской быличке розповідалося про двох чаклунів, які влаштували змагання. Переможець змагання змусив програв виплюнути йому на долоню свої зуби.

Олена Левкиевская у своєму виданні «Слов’янський оберіг. Семантика і структура» пише про те, що схильність дитини до шкідливим (насамперед магічним) дій можна було визначити відразу після народження. Так, раніше люди вірили в те, що немовля, з’явившись на світ із зубами, подорослішавши, стане морою і буде по ночах душити сплячих односельців. Та й взагалі, якщо вірити Ірині Розумовської, автору книги «Казка і быличка: міфологічний персонаж у системі жанру», будь-фізична вада в зубах (занадто гострі, наприклад) вважався ознакою наявності у людини небезпечних чаклунських здібностей.

Інші зубні прикмети

Проте існували й інші «зубні»» трактування. Так, за словами Олександра Костяева і Надії Максимової, авторів видання «Сучасна російська цивилизациология: підходи, проблеми, поняття», вважалося, що народився з зубами малюк неодмінно принесе одні біди. У початковому змові так званого Музейної збірки початку ХІХ століття, де перераховувалися ті, від кого можна було очікувати «зла і лиха», значилися й «двоезубые і троезубые» (тобто ті, у кого зуби росли в 2-3 ряди). Цікаво, що, крім двоезубых, троезубых, троеглазых, кульгавих, сліпих, горбатих і людей з іншими вадами, слід було побоюватися також редкозубых і частозубых.

А ось криві зуби, за інформацією тих же Костяева і Максимової, вказували на злого людини. Росіяни Водлозерья, як стверджує Костянтин Логінов, вірили в те, що буде злим і дитина, що народився з зубами. За словами Логінова, водлозеры вважали, що такій людині буде нелегко вступити в шлюб. Всупереч згаданому раніше Музейної збірки, в деяких місцевостях вважали, що рідкісні зуби, навпаки, обіцяли малюкові щасливу долю. Андрій Топорков у своїй книзі «Секс і еротика в російській традиційній культурі» пише про те, що жителі Пензенської губернії були впевнені в тому, що немовля, з’явившись на світ із зубами, обов’язково зросте шахраєм, хитруном, обманщиком.